معرفی ما

ریاضی فکر کن!

ما با ایده کمک به همه معلمان فارسی‌زبان ریاضی دبستان، این وبگاه را طراحی و برای نگه‌داری آن تلاش می‌کنیم. در این وبگاه سعی می‌کنیم ایده‌هایی برای غنی تر کردن کلاس‌های ریاضی پیش‌دبستان و پایه‌های دوره دبستان ارائه کنیم.
این مجموعه برای پشتیبانی از معلم‌ها آماده شده است؛ ولی پدر و مادرها هم می‌توانند از آن استفاده کنند. ساختار خیلی پیچیده نیست؛ کاربران می‌توانند با مراجعه به جستجوی پیشرفته و انتخاب پایه، موضوع و قالب ارائه ایده، پیشنهادهای ما برای تغییر دادن نوع یاددهی و حرکت به سمت یادگیری معنادار را دریافت کنند.
برخی از ایده‌ها تالیفی هستند و بسیاری از ایده‌ها را با ذکر منبع، از منابع دیگر آورده‌ایم. در تولید، تنظیم و انتخاب محتوا به جنبه‌های مختلفی توجه کرده‌ایم:

 

  • در تمام موضوعات یعنی اعداد و عملیات، جبر، هندسه، اندازه‌گیری، آمار و احتمال و منطق، نگاهمان معطوف به ایده‌های مرتبط با ریاضیات ارزشمند است.
  • به فرآیندهای ریاضی یعنی حل مسئله، استدلال و اثبات، برقراری اتصال، ارتباط ریاضی‌وار برای آشنایی با گفتمان ریاضی و بازنمایی توجه داریم.
  • روانی رویه‌ای و تسلط بر محاسبات بر پایه درک مفهومی دانش‌آموزان جزء اهدافمان است.
  • یکی از هدف‌هایمان گوناگون‌سازی آموزش برای دانش‌آموزان مختلف است. بنابراین بازی‌ها و تمرین‌هایی در سطوح مختلف داریم؛ همچنین برخی از ایده‌ها لایه‌دار هستند، یعنی دانش‌آموزان در سطوح مختلف می‌توانند در لایه‌های مختلف آن فعالیت و در گفتگوهای پیرامون آن شرکت کنند. لایه‌هایی از این فعالیت‌ها برای همه دانش‌آموزان در دسترس هستند اما لایه‌های عمیق‌تری هم برای به چالش کشیدن دانش‌آموزان پیشرو دارند و امکانی را برای معلم فراهم می‌کند تا بتواند در یک کلاس متنوع، از همه دانش‌آموزان پشتیبانی کند.
  • نزدیک بودن ایده‌ها به برنامه درسی را مد نظر داریم. گرچه گاهی ایده‌ای را که در برنامه درسی تنها در یک پایه آمده است، به عنوان زیرساخت در پایه‌های قبل و به عنوان یادآوری در پایه‌های بعد نیز پیشنهاد داده‌ایم.
  • جذابیت محتوا یکی دیگر از محورهای انتخاب فعالیت‌ها است که به معلم کمک می‌کند تا دانش‌آموزان بیشتری را درگیر فعالیت کند.
  • آموزش ضمنی معلمان یکی از اصلی‌ترین هدف‌های شکل‌گیری این مجموعه است. امیدواریم به‌کارگیری ایده‌هایی که به ریاضیات ارزشمند توجه دارند، فرصت‌های متنوع ریاضی‌ورزی برای دانش‌آموزان فراهم کند و معلم بتواند عملکرد دانش‌آموزان را بهتر مشاهده کند و برای خود او فرصتی برای یادگیری در کلاس درس ایجاد شود.
  • به تازگی ایده‌ها هم توجه می‌کنیم. با این امید که تازگی ایده‌ها به معلم کمک کند تا یک بار دیگر به موضوع بیاندیشد و به جنبه‌های مختلف آن نگاه کند و چیزهای جدید یاد بگیرد.
  • روش‌های یاددهی، یادگیری متنوع نیز مورد توجه بوده است. سعی می‌کنیم فعالیت‌های کلاسی، گروهی و فردی و انواع سبک‌های تدریس متناسب با یادگیری معنادار را در میان ایده‌های ارائه شده در این مجموعه بگنجانیم.

در «ریاضی فکر کن!» ایده‌هایی برای پایه‌های پیش‌دبستان، اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم دبستان آمده است. این ایده‌ها در قالب‌های مختلف فعالیت، کاربرگ، ابزار کاغذی، ابزار مجازی، فایل تعاملی، تمرین رایانه‌ای، بازی ریاضی و فیلم ارائه شده‌اند و از برنامه درسی ریاضی مشتمل بر موضوعات و فرآیندها پشتیبانی می‌کنند.

گاهی لطف همکاران عزیز شامل حالمان می‌شود و مواردی را برای اضافه شدن به ایده‌ها پیشنهاد می‌دهند. هر پیشنهاد بررسی می‌شود و اگر با اهداف و ملاک‌های این مجموعه همسو باشد، پس از ویرایش با نام تنظیم‌کننده و در صورت نیاز به ویرایش بیشتر، با نام تنظیم‌کننده و ویراستار بارگذاری می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به قسمت تماس با ما، مراجعه فرمایید.

مسئول وبگاه: زهره پندی

اعضای گروه سردبیری سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰: اطهر فیروزیان و مهدی شریعتی‌راد

اعضای گروه سردبیری سال ۱۴۰۱: اطهر فیروزیان، محدثه کشاورز و مهدی شریعتی‌راد

اعضای گروه سردبیری سال ۱۴۰۲: اطهر فیروزیان، هوشمند حسن‌نیا، محدثه کشاورز و مهدی شریعتی‌راد

0