«قدم یازدهم»
شیر کوچولو در یک قفس کوچک در یک باغ وحش به دنیا آمده بود. او دوست داشت که راه برود و بازی کند اما کل قفسش به اندازهی ده قدم بود. اگر قدم یازدهم را برمیداشت، کلهاش دنگی میخورد به میلههای قفس و حسابی درد میگرفت. شیر کوچولو دیگر یاد گرفته بود که بیشتر از ده قدم برندارد. اما یک روز یک اتفاق عجیب افتاد، وقتی نگهبان باغ وحش در قفس شیر کوچولو را باز کرد که برایش غذا و آب بگذارد، یادش رفت که آن را ببندد. شیر کوچولو یواش از قفس بیرون رفت …
این کتاب فرصت مناسبی برای پرداختن به جنبهای از عدد است که به ترتیب اعداد معطوف است؛ یعنی اول، دوم، سوم و …
فعالیت ریاضی بعد از خواندن کتاب:
مربی یک مسیر چهار متری را با چسب نواری، مشخص میکند و ابتدا و انتهای آن را علامت میزند. (میتواند از چند مسیر موازی هم نیز استفاده کند تا امکان فعالیت به طور موازی در چند گروه نیز فراهم شود.)
فعالیت اول:
معلم از بچهها میخواهد که در ابتدای مسیر قرار میگیرند و قدم بردارند به انتهای مسیر برسند (هر کودک میتواند خودش تعیین کند که دوست دارد قدمهای کوتاه بردارد یا قدمهای بلند). هر کدام از بچهها باید قدمهایشان را بشمارند و بگویند در قدم چندم به انتهای مسیر رسیدند. (قدم اول، قدم دوم، قدم سوم و …)
فعالیت دوم:
مربی از بچهها میخواهد که در ابتدای مسیر قرار بگیرند و مسیر را خوب نگاه کنند، هر کدام یک حیوان انتخاب کنند که دوست دارند مانند آن راه بروند، سپس بگویند که در نقش چه حیوانی هستند و حدس میزنند که با چند قدم میتوانند این مسیر را طی کنند (مثال: من مورچه هستم و با ۲۰ قدم مورچهای به پایان مسیر میرسم ، من کانگورو هستم و با ۴ پرش کانگورویی به خط پایان میرسم). سپس هر کدام قدم بردارند و حدسشان را آزمایش کنند، اگر حدس خوب نبود، یعنی تعداد قدمهای گفته شده، مناسب نبود، کودک میتواند در دور بعدی تخمینش را بهتر کند.
نویسنده: سوسن طاقدیس
تصویرگر: علی رضا گلدوزیان
انتشارات: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان