«شش شاگرد تازه»
داستان درباره بچهموشی است که همراه پنج خواهر و برادر دیگرش به یک مدرسه تازه میروند. موش قهرمان داستان کلاس اولی است. روز اول مدرسه برای او سخت است و نمیتواند با محیط و فضا و درسها ارتباط برقرار کند. بنابراین سر زنگ هر درس جدید بهانهای میآورد تا با بچهها و کلاس همراهی نکند؛ اما خانم معلم دانا با روشهایی هوشمندانه او را بدون این که بداند، به همراهی با درس و کلاس وا میدارد. در نهایت وقتی بچه موش میفهمد که هر کاری در کلاس انجام داده در حقیقت همان درسها بودهاند. میفهمد که چقدر از مدرسه و درس خوشش میآید… .
کتاب شامل 5 بخش است. پیشنهاد میشود هر بخش در یک جلسه خوانده شود.
فعالیت ریاضی بعد از خواندن کتاب:
فعالیت اول:
بخش اول داستان به صورت بلندخوانی ساده برای بچه ها خوانده میشود. صفحات کتاب داستان به صورت چاپ شده روی کاغذ یک رو و نماد کاغذی اعداد یک تا پانزده در اختیار بچهها قرار میگیرد.
بعد از خواندن کتاب، مربی از بچهها میخواهد که هر کدام صفحهای را بردارند و با توجه به تعداد موشی که در تصویر میبینند، عدد مناسب را در کنار آن بچسبانند. سپس بچهها با توجه به شمارهی صفحهای که در دست دارند سعی میکنند ترتیب اعداد صفحات را از یک تا پانزده طوری روی هم قرار دهند که روند داستان درست شود.
همین اتفاق میتواند برعکس باشد، یعنی ابتدا تعداد موشهای هر صفحه نوشته شود و سپس، کتاب در کلاس خوانده شود.
فعالیت دوم:
مربی بعد از خواندن بخش دوم کتاب، صفحهای که تصویر زیر را دارد به بچهها نشان میدهد و از آنها میخواهد راه حلی پیدا کنند که بتوانند بدون شمارش همه میزها، تعداد آنها را پیدا کنند. سپس بچهها راه حلهایشان را در کلاس به اشتراک میگذارند و معلم راه حلها را با زبان ریاضی بازنمایی میکند.
نویسنده: فرانتس براندنبرگ
مترجم: وحید نیکخواه آزاد
بازسازی تصاویر: وجیه الله مقدم
ناشر: کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان
معلم گفت : دو مهمان یکی تمیز و دیگری کثیف/ پیشنهاد حمام /شما فکر میکنید ، چند حالت پیش میآید
– فقط تمیزه
– فقط کثیفه
– هر دو
– هیچ کدام
❌ولی ما چطور میتوانیم تشخیص دهیم پذیرفتن پیشنهاد از روی عادت مهمانهاست یا احتیاج؟
سوال اضافی
# ??????
# معاوضه / مبادله کالا با کالا
#مناسب کلاس اولی ها