«ارزشمکانی لوبیایی ۲»
این فعالیت ابتدا به صورتِ دیگری زیر عنوانِ «ارزشمکانی لوبیایی ۱» نوشته شده بود که مقداری با این فعالیت متفاوت است. در ادامه و با بازخوردهای سودمند، نسخهی حاضر نوشته شد. از آنجا که این دو فعالیت بسیار شبیه هم هستند، پیشنهاد میکنیم که به «ارزشمکانی لوبیایی ۱» هم سری بزنید و به اقتضای نیاز کلاس خود نسخهی مناسبتر را انتخاب کنید.
ارزشمکانی لوبیایی ۱: بازیگونهتر است، تنوع پاسخهایش میتواند فرصت آزمون و خطا به کودک بدهد، برای تمرین جمع سودمند است.
ارزشمکانی لوبیایی ۲: مسیر شفافتری را برای تجربهی ارزشمکانی در پیش میگیرد و راحتتر به جدول ارزشمکانی متصل میشود.
چیزی که در اولین مواجهههای کودک با ارزشمکانی چالش ایجاد میکند، این است که ارقامی که در هر کدام از جایگاههای ارزشمکانی قرار میگیرند، عیناً نمایانگرِ مقدار خود نیستند.
مثلاً عددِ ۱۲۷ را در نظر بگیرید:
رقم ۲ در جایگاه دهگان و ۱ در جایگاه صدگان قرار دارد. اما ۲ نمایانگرِ ۲۰ (یا همان ۲ دهتایی) و ۱ نمایانگرِ ۱۰۰ (یا همان ۱ صدتایی) است. در واقع جایگاهِ قرار گرفتنِ ارقام سبب میشود که ارزشِ ویژهای به هر کدام از آنها داده شود.
این تجربه برای کودک تازه است و اوایل کار ممکن است چالشی برای او ایجاد کند.
فعالیتِ پیشِ رو بازی بسیار سادهایست. این بازی کمک میکند که کودک ابتدا مفهوم ارزشمکانی را در جایی خارج از دنیای اعداد تجربه کند. بنابراین این بازی در کلاس اول و پیش از مواجهه با ارزشمکانیِ اعداد مناسب است.