«عددهای تاسی»
عددهای تاسی در ریاضی کلاس اول میتواند ابزار خوبی برای ابتدای سال باشد.
تفاوت عمدهی این شکل از بازنمایی اعداد با «قابهای دهتایی» در این است که کودک در برخورد با بازنمایی تاسی توجهی به ارتباط آن عدد با ۵ و ۱۰ نمیکند. مثلاً وقتی کودک عدد ۹ را قابهای دهتایی میبیند، شکلِ بازنمایی، کودک را سوق میدهد که ۹ را یکی کمتر از ۱۰ ببیند؛ البته این موضوع میتواند در زمان مناسب بسیار کمککننده باشد؛ ولی وقتی کودک عدد ۹ را در عددهای تاسی میبیند، شکل بازنمایی ذهن کودک را سوق میدهد که مثلاً آن را به صورت ۳ و ۳ و ۳ ببیند و کمتر احتمال دارد که آن را به صورتِ یکی کمتر از ۱۰ ببیند.
سلام ضمن تشکر از مطالب مفید و کاربردی میشه درباره شکل بازنمایی توضیح بیشتری بدید و نحوه بازی با این کارت های تاسی به چه صورته
فعالیتهای مختلفی میشه انجام داد.
مثلا به بچههای پایه اول بگویید که قرار است تعداد مهرهها را بگویند. یک کارت را به بچهها نشان دهید و بعد از چند ثانیه پنهان کنید.
از آنها بپرسید که چند مهره روی کارت بود و چطور متوجه شدند.
این بازنمایی فرصت میدهد تا بچهها ترکیبهای مختلف یک عدد را در پااسخ به شما بگویند. مثلا ممکن است یکی بگوید دو تا ۳ تا دیدم که میشود ۶ تا مهره و دیگری بگوید من شمردم: ۲، ۴، ۶، سه تا ۲ تا برابر است با ۶.