«چه و چه و چه یک بچه!»
چه و چه و چه هم آسانخوان است و هم به بچهها در آشنایی با عددها کمک میکند.
بچهها از حدود هجدهماهگی میتوانند به صورت طوطیوار از یک تا ده یا بیشتر بشمرند، اما درکی از اعداد در جهان واقعی ندارند. تا نزدیک سهسالگی این مفهوم را که مثلا ۶ برابر با شش تا از یک شیء بیرونی است، درک نمیکنند. این کتاب با قصهای آهنگین و نمکین به درک این موضوع کمک میکند.
این کتاب، کتاب بسیار مناسبی برای بلندخوانی در جمع کودکان، اجرای نمایش و فعالیتهای گوناگون است. تصویرگری کتاب به روش کلاژ انجام شده و همین الگوی خوبی برای فعالیتهای تلفیقی با جمع بچههاست.
فعالیت ریاضی بعد از خواندن کتاب:
مربی یک دور کتاب داستان را به صورت بلندخوانی ساده میخواند.
سپس به هر کودک یک قاب دهتایی و تعدادی مهره میدهد و وقتی برای بار دوم داستان خوانده میشود، از بچهها میخواهد که به ازای هر بچه خرگوش، یک مهره روی قاب دهتایی (از سمت چپ به راست و اول ردیف بالا وسپس ردیف پایین) بگذارند.
در روند داستان 1 تا 9 بیان میشود و بچهها قاب دهتایی را پر میکنند. در ادامه داستان، روباه یکییکی بچهها را در کیسه خود میبرد و تعداد بچه خرگوشها یکی، یکی کم میشود. بچهها باید در زمان کم شدن خرگوشها، مهرهها را از روی قاب بردارند.
مربی می تواند در مورد تعداد باقی مانده و کم شده سوال بپرسد.
مثال : تا حالا ۲ تا بچه خرگوش رفته در کیسه روباه، چند بچه باقی مانده است؟
فقط ۶ تا بچه خرگوش باقی مانده، چند تا بچه در کیسه روباه است؟
این فعالیت فرصت مناسبی برای کار روی مفاهیم یکی کمتر، عدد بعدی، یکی بیشتر و عدد بعدی فراهم میکند.
نویسنده: محمد هادی محمدی
تصویرگر: هدی عظیمی
ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان