«ضرب کسرها»

فایل ۱۶ صفحه‌ای که در ادامه آمده است، بیش از آن‌که کاربرگ باشد، مسیری برای یادگیری ضرب کسرها است.

شاید اگر ضرب کسرها در برنامه درسی دبستان نبود، مسیر یادگیری ضرب کسرها طور دیگری چیده می‌شد و به جای پر رنگ کردن معنی روزمره کسر و اتصال میان مسئله‌های واقعی و ضرب کسر (اتصالی که خیلی هم پر رنگ نیست) از معنی کسر در دنیای ریاضی و اتصال میان عملیات برای یادگیری استفاده می‌شد. این پیشنهاد برای برنامه درسی حاضر که در آن ضرب کسرها در دوره دبستان آمده، طراحی شده است.

در ۴ صفحه اول این فایل، بدون اشاره به ضرب کسرها و پیش از آن‌که بچه‌ها با روش رسمی ضرب کسرها آشنا باشند، به مسئله‌هایی که کاربردهایی از ضرب کسر‌ها به حساب می‌آیند، پرداخته شده است.

در صفحه ۵، استفاده از علامت ضرب در ضرب اعداد مخلوط به‌طور ضمنی نشان داده شده و فرصتی برای تخمین حاصل با توجه به آن‌چه بچه‌ها درباره ضرب و درباره اعداد می‌دانند، فراهم شده است.

در صفحه‌های ۶ تا ۱۰ فرصت‌هایی برای کاوش و تجربه کردن، معرفی روش رسمی ضرب و استدلال درباره درستی آن فراهم شده است.

در صفحه‌های ۱۱ و ۱۲ ضمن تمرین روش رسمی ضرب، جنبه دیگری از ضرب، یعنی ساده شدن حاصل ضرب مورد توجه بوده است.

در ۴ صفحه آخر فرصت‌هایی برای بازاندیشی روی مسیر و برقراری اتصال‌های درون و بیرون ریاضی فراهم شده است. در صفحه ۱۳ اتصالی میان روش رسمی و روش‌های ابداعی تخمین حاصل ضرب برقرار می‌شود. در صفحه ۱۴ و ۱۵، مسئله‌های ضرب، این بار پس از آشنایی بچه‌ها با ضرب کسرها و روش مرسوم محاسبه حاصل آن آمده است و در صفحه ۱۶، فرصتی ایجاد شده تا بچه‌ها درک خود از ضرب کسرها را ارائه دهند.

این پیشنهاد برای جلسات پشت سر هم در یک پایه تحصیلی طراحی شده است و بسته به تجربه‌های بچه‌ها درباره ضرب کسرها می‌تواند در یکی از پایه‌های پنجم یا ششم استفاده شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
  • ۲
  • ۲۵۸
  • ۲۲ اسفند ۰۰
  • 2
  • قالب: کاربرگ
  • پایه: پنجم ششم
  • موضوع: جبر اعداد کسری، اعشاری و صحیح
  • اگر این ایده را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

    برای ورود روی لینک زیر کلیک کنید:

    دیدگاه‌ها

    guest
    2 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    نه

    سلام من نمیتونم کاربرگها رو دانلود کنم لطفا راهنمایی کنید

    ایده‌های مرتبط

    0
    2
    0
    دیدگاهتان را بنویسید.x