فایل ۵ صفحهای که در ادامه آمده است، بیش از آنکه کاربرگ باشد، مسیری برای یادگیری تقسیم با باقیمانده را پیشنهاد داده است، مسیری که خوب است پیش از پرداختن به روش رسمی تقسیمهای چند رقمی طی شود تا فرصتی فراهم آورد که بچهها به طور معنیداری با استفاده از دانش پیشین خود درباره اعداد و عملیات، به تقسیم و روابط میان مقسوم و مقسومعلیه با خارج قسمت و باقیمانده توجه کنند. گرچه این پیشنهاد برای پیش از معرفی روش رسمی است، اما امید آن است که این فرصت به بچهها کمک کند که اولا الگوریتم روش رسمی را بهتر درک کنند و دوما پس از یادگیری روش رسمی، باز هم در مواجهه با یک تقسیم، به عددها نگاه کنند و به صورت منعطف از روشهای مختلف، از جمله روش رسمی، استفاده کنند. (مثلا ممکن است کودک برای تقسیم ۱۰۰۰۰ بر ۳ نیازی به استفاده از الگوریتم رسمی نداشته باشد و با توجه کردن به اعداد و به کمک روابط میان اعداد و میان عملیات، بتواند روش بهتری برای یافتن خارج قسمت و باقیمانده پیدا کند.)
این پیشنهاد برای جلسات پشت سر هم در یک پایه تحصیلی طراحی شده است و بسته به تجربههای بچهها درباره تقسیم میتواند در یکی از پایههای چهارم، پنجم یا ششم استفاده شود.
سلام
بسیار کاربرگ خوبیه
امیدوارم تلاش هاتون به ثمر بشینه و نگاه به آموزش ریاضی در کشور تغییر جدی بکنه
ممنون. چه آرزوی بزرگی.
دانش آموزانی که در جدول ضرب حتی ۱ تا ۱۰ خیلی روان عمل نمی کنند به نظرم خیلی نتونن تخمین مناسبی برای پاسخ تقسیم هاشون بزنند.
با چندتا از اون ها که کلاس چهارم بودند، تقسیم کار می کردم. راحتتر بودند که تقسیم رو به عنوان تفریق های مکرر ببینند. مثلا در تقسیم ۲۴۹ بر ۲۳ ابتدا ۲۳۰ تا از ۲۴۹ کم می کردند و بعد در جایگاه خارج قسمت عدد ۱۰ رو می نوشتند. در واقع اول عمل تفریق رو انجام می دادند و بعد تقسیم.
به همین دلیل در تقسیم عدد ۲۲۹ بر ۲۳ بودند کسانی که ۲۳ تا ۲۳ تا از ۲۲۹ کم می کردند. نهایتا ۴۶ تا ۴۶ تا.