«مکعب‌ها، حجم و مساحت کل»

دانش آموزان تا پیش از یافتن قانونی برای محاسبه حجم مکعب‌مستطیل‌ها، تمایل دارند از روش‌های ابداعی مختلفی استفاده کنند. بعضی از آن‌ها، تعداد مکعب های واحد که شکل را پر می‌کنند، دانه دانه می‌شمارند، بعضی دیگر ردیفی و بعضی ممکن است لایه به لایه مکعب‌ها را بشمارند تا به پاسخ صحیح برسند. دانش آموزان برای رسیدن به روشی راحت‌تر، که از آن با عنوان رابطه محاسبه حجم یاد می‌شود، نیاز به تجربه‌های متنوع و فراوانی دارند. محیط شبیه‌سازی شده مکعب‌ها، این امکان را برای معلمان و دانش‌آموزان فراهم کرده تا با تجربه‌های جذاب به این نتیجه برسند که تک تک مولفه‌های طول، عرض و ارتفاع در محاسبه حجم دارای اهمیت می‌باشند.

راهنمای کار با ابزار:
در این ابزار شما می‌توانید خودتان با استفاده از گزینه تنظیمات طول، عرض و ارتفاع، مکعب را به دلخواه انتخاب کنید یا با گزینه‌های پیش‌فرض آن کار کنید و پس از اتمام این مرحله با انتخاب گزینه بعدی در کنار دکمه تنظیمات به مرحله بعدی بروید.
در سمت چپ بازی سه گزینه مکعب (Cube)، ردیف (Row) و لایه (Layer) دیده می‌شود. با انتخاب گزینه مکعب، هر بار یک مکعب داخل شکل شما قرار داده می‌شود، با انتخاب گزینه ردیف، مکعب شما به‌صورت ردیفی و با انتخاب گزینه لایه، مکعب شما لایه، لایه پر می‌شود. در پایین شکل تعداد مکعب‌هایی را که استفاده کرده‌اید، نمایش می‌دهد. شما می‌توانید در خانه حجم (Volume)، تعداد مکعبهایی را که برای پرکردن شکل لازم است، بنویسید. با انتخاب تیک کنار آن، درستی پاسخ شما بررسی می‌شود.
شما می‌توانید در خانه مساحت کل (Surface Area)، مساحت گسترده مکعب را نیز وارد کنید.
همچنین در این بازی دو گزینه یک مرحله برگرد به عقب (Undo) و همه را پاک کن (Clear) فعال است.

#تکلیف: فکر می کنید چه رابطه ای بین ارتفاع و حجم مکعب وجود دارد؟
#تکلیف: تلاش کنید تا قبل از نمایش پاسخ، حدس بزنید و در انتها حدستان را با پاسخ صحیح مقایسه کنید. بعد از چند مرحله حدس زدن‌های شما راحت تر شد؟ از چه تکنیکی برای آن استفاده کردید؟
#تکلیف: برای پرکردن مکعب دلخواه راحت تر است آن را دانه دانه پر کنید، ردیف به ردیف یا لایه لایه؟

  • هیچ
  • ۹۳۴
  • ۱۱ اردیبهشت ۹۹
  • 1
  • قالب: ابزار مجازی
  • پایه: پنجم ششم
  • موضوع: اندازه‌گیری هندسه
  • , , , , ,
    اگر این ایده را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

    برای ورود روی لینک زیر کلیک کنید:

    دیدگاه‌ها

    0 0 رای ها
    امتیازدهی به مقاله
    دنبال کردن
    آگاه کردن
    guest
    0 دیدگاه‌ها
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    0